
VTEC (Variable valve Timing and Lift Electronic Control), tuh dari segi bahasa Inggerisnya. Saya yakin semua orang tahu Honda yang develop teknologi VTEC nie. VTEC beroperasi dengan menukarkan menukarkan cam lobe normal kepada cam lobe yang lebih agresif untuk mendapat kuasa pecutan yang lebih pada RPM yang tertentu. Ini bermakna, dengan menggunakan teknologi VTEC, kuasa pecutan akan dapat dimaksimumkan sama ada di RPM rendah mahupun tinggi (ala turbo).
Bagaimana VTEC Berfungi.
VTEC akan dikawal oleh ECU (Engine control unit, berbentuk kotak kecik seperti mini komputer) untuk proses pembukaan dan penutupan. Kebiasaanya VTEC akan berfungsi pada skala 5.8k RPM, bergantung kepada powerband yang dihasilkan. Jika VTEC dibuka terlalu awal, kebarangkalian untuk kehilangan kuasa pecutan pada RPM rendah akan terjadi. Tekanan minyak yang dihasilkan didalam enjin akan menggerakkan locking pin pada rocker, menyebabkan ketiga2 rocker bergabung sekaligus akan mengaktifkan cam agresif. Kebanyakkan drag car, track car, akan menggunakan VTEC Killer CAM, dimana cam agresif akan digunakan sepenuhnya.
Dibawah saya sertakan video animasi bagaimana vtec berfungsi, yang telah diambil dari youtube.
No comments:
Post a Comment